Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola (AKCMV) - tā ir īpaša vieta, sevišķa kultūrtelpa Cēsīs un visā Vidzemes reģionā, ko gadu gaitā rūpīgi veidojuši tajā strādājošie un muzicējošie cilvēki - pedagogi personības. Tādēļ skolas 95. jubilejas gadā piedāvājam ar interviju starpniecību iepazīt mūsu pieredzējušākos pedagogus. Ciklu turpinām, ieklausoties maija mēneša jubilāra, AKCMV pūšaminstrumentu spēles pedagoga, pūtēju orķestra vadītāja un diriģenta Aivara Radziņa teiktajā.
Pedagogus uz sarunu aicināja un viņu izteiktās domas apkopoja AKCMV pedagoģe Anitra Rause.
Intervija ar skolotāju Aivaru Radziņu 2019.gada septembrī
A.Rause: “Godājamais skolotāj Aivar! Kāda no jūsu nodaļas absolventēm jūs raksturo šādi: ,,Skolotājs Aivars Radziņš – “lielais gans” daudziem pūšaminstrumentu spēlētājiem. Pats ir darītājs, prasīgs pret audzēkņiem, pēc skata nopietns, bet pilns humora.” Ko jums pašam nozīmē savs darbs, un vai varat iedomāties sevi citā profesijā?”
A.Radziņš: “Darbs man ir darbs, kuru protu un daru pēc labākās sirdsapziņas. Varu gan sevi iedomāties arī citās profesijās, jo jau kādu laiku kādas pāris stāv prātā.”
Ir jau tā, ka cilvēks sākas no savām “saknēm” - savas ģimenes, vai ne? Kādi ir jūsu pamatiespaidi par vietu un cilvēkiem, pie kā “ieradāties” – uzaugāt šajā pasaulē? Kad un kādos apstākļos tas notika? Kādas vērtības vecāki jums iemācīja?
Pēc maniem ieskatiem, ierados pasaulē skaistā vietā un pie jaukiem cilvēkiem, kas paši mazliet nodarbojās ar mūziku. No iemācītajām vērtībām varu minēt pienākuma apziņu, bet gan jau ir vēl kādas.
Vai ir kādas lietas, kur jūsu domas tagad atšķiras no tā, kā bērnībā tika mācīts?
Nē, manas domas nav mainījušās, jo tas, kas man ir iemācīts, ir palicis, un tā es arī dzīvoju.
Nākamie nozīmīgie jauna cilvēka veidotāji ir viņa skolotāji. Kuri no jūsu skolotājiem atstājuši vispaliekošākās pēdas jūsu sirdī, prātā un līdz ar to arī dzīvē?
No katra skolotāja esmu kaut ko mācījies un ieguvis. Īpaši nevaru nevienu izcelt, jo pats visam esmu lauzies cauri.
Kā jūs izvēlējāties kļūt par mūziķi?
Es neizvēlējos. Mani aizveda uz mūzikas skolu, un tālākais ir loģisks turpinājums.
Ar kādām grūtībām jums iznāca saskarties jaunības posmā, studijās un vēlāk - darba dzīvē? Kā šīs grūtības pārvarējāt?
Jau no otrā kursa mūzikas vidusskolā un visā studiju laikā strādāju dažādos orķestros un guvu gandarījumu no darba, kas man patika. Nekādu grūtību nebija. Tas bija skaists laiks.
Attiecības “skolotājs- audzēknis”- kas tas vispār ir? Ko jums nozīmē jūsu audzēkņi? Vai ir tādi, par kuriem gribētu pastāstīt vairāk?
Mani audzēkņi man nozīmē - mani topošie kolēģi. Es viņus nemācu, es viņiem dodu iespēju mācīties.
Kādas vērtības jūs cenšaties nodot saviem audzēkņiem?
Cenšos nodot tās vērtības, ar kurām es pats dzīvoju.
Kas jums dzīvē dod spēku un prieku?
Katra diena nes kaut ko jaunu un citādāku. Par to tad arī priecājos.
Jūsu mīļākais komponists un skaņdarbs un - kāpēc tieši šis?
Mīļākā komponista un mīļākā skaņdarba nav, jo laba mūzika ir laba mūzika.
Jūsu novēlējums AKCMV jubilejas gadā?
Saglabāt skolas pamatvērtību - mīlestību uz mūziku, neapmaldoties mūsdienu kompetenču un birokrātijas džungļos.