2017./2018.m.g.

Pretī baltam klusumam

Zvaigzne neaktīvaZvaigzne neaktīvaZvaigzne neaktīvaZvaigzne neaktīvaZvaigzne neaktīva
 

Otrā adventa svētdienā Rīgas Latviešu biedrības Lielo zāli piepildīja ļaudis, kas nākuši klausīties Jāzepa Mediņa Rīgas 1. mūzika skolas (JMR1MS) kamerorķestra Armonico ikgadējo koncertu Adventa Gaismā. Jau devīto gadu pēc kārtas diriģents Normunds Dreģis kopā ar kamerorķestri un solistiem sniedza brīnišķīgu koncertu sirsnīgā atmosfērā, lai caur mūziku atvērtu sirdis labestībai, cilvēkmīlestībai, sirsnībai un iejūtībai. Šī konerta mērķis bija aicināt cilvēkus ieklausīties savās sirdīs, meklēt un atrast garīgu saturu, ar kuru piepildīt savu ikdienas dzīvi. Par jauku tradīciju koncerta ietvaros ir kļuvušas mākslas darbu un rokdarbu izstādes. Šogad izstādi veidoja biedrība Rīgas pilsētas Rupju bērns jaunieši ar garīgās attīstības traucējumiem.

Koncerta soliste, saksofoniste Katrīna Kivleniece dalījās savās sajūtās sakot: gan mēģinājumu procesā, gan koncerta laikā radās Ziemassvētku sajūta, un ne tikai repertuāra dēļ, kas bija Ziemassvētku noskaņās, bet visa radošā gatavošanās procesa ietvars bija svētku piepildīts. Vienlaikus jāuzsver, ka kamerorķestra Armonico repertuārs vienmēr ir gana nopietns un prasa augstu sagatavotības līmeni, ko atzinīgi novērtēja gan klausītāji, gan koncerta solisti – mecosoprāns Laura Grecka uzsver, ka diriģentam izdodas izvirzīt gan augstus standartus jaunajiem mūziķiem, gan arī rūpēties par cieņpilnu, radošu un priekpilnu gaisotni, kas ir augstākā meistarība.

Koncerta programma bija ļoti latviska un tajā skanēja gandrīz tikai latviešu komponistu darbi. Pilnskanīgi, piesātināti un pārliecinoši izskanēja latviešu simfoniskās mūzikas klasiķa Jāņa Ivanova Simfonietas stīgu orķestrim pirmā daļa. Orķestra darbu un repertuāru komentē koncerta jaundarba autors Mārtiņš Miļevskis, sakot: Bija lieliski vērot, kā Normunds Dreģis strādā ar orķestri. Jaunieši viņu ciena un respektē, tajā pat laikā nebaidās un mēģinājumi notika jaukā, nepiespiestā gaisotnē. Manuprāt, Normunds dara brīnišķīgu darbu un es brīžiem brīnījos, cik sarežģītus skaņdarbus orķestris spēj nospēlēt. Kamerorķestrim Armonico iemīļota kompozīcija, no kuras divas daļas izskanēja arī šajā koncertā, ir Dzintras Kurmes-Gedroicas cikls Lai dzīvo baroks. Tajā muzikāli piepildītu vijoles solo atskaņoja Aleksandra Mališkina un Rainelda Vircava, bet čella solo debija bija Aleksandrai Poļetajevai, kurai tā bija pilnīgi jauna pieredze un viņa atzīst: Šis man bija izaicinājums, jo nekad iepriekš nebiju spēlējusi solo ar orķestri. Turklāt Aleksandra arī stāsta, ka tas bija viens no maniem pirmajiem orķestra repertuāra skaņdarbiem, tādējādi vērtīgi, ka audzēkņiem tiek dota iespēja izmēģināt sevi gan kā orķestra mūziķim, gan iejusties solista lomā. Aleksandra, kura kamerorķestrī spēlē jau vairākus gadus, ar prieku saka: Manuprāt, šī gada koncerts Adventa Gaismā bija ļoti izdevies un galvenais, protams, bija pilna atdeve un muzicēšana no sirds, kas apliecina to, ka arī pašiem kamerorķestra dalībniekiem bija prieks muzicēt kopā.

Kamerorķestrim ir laba sadarbība arī ar komponistu Andri Balodi, kura 2017. gada opuss Melodija izskanēja arī šajā koncertā piedzīvojot savu otro atskaņojumu. Ļoti izteiksmīgu un dziedošu soprānsaksofona solo tajā atskaņoja JMR1MS skolotāja, spoža koncertmāksliniece K. Kivleniece, kura uzsver, ka šāda pieredze ir lieliska, jo ne tik bieži sanāk spēlēt solo ar orķestri, tāpēc, domāju, jebkuram solistam – instrumentālistam tā ir jauka un reta iespēja sadarboties ar orķestri. Turklāt tieši šī sadarbība skolotājs – audzēkņi – diriģents vienas skolas ietvaros deva koncertam īpašu sirsnības, ģimeniskuma atmosfēru, ko komentē arī A. Poļetajeva: bija prieks muzicēt kopā ar mūsu skolas skolotājiem, jo tas uzreiz rada labāku sajūtu, jo visi esam tik pat kā savējie, ko šķiet sajuta visi. Tāpat liela nozīme ir repertuāra daudzveidīgumam, ko uzsver K. Kivleniece arī bērniem un jauniešiem tas ir ļoti svarīgi, ka viņi redz, dzird dažādus instrumentus un procesu kā tas viss notiek. Iestudē un atskaņo gan orķestra skaņdarbus, gan opusus kopā ar solistiem un kori.

Latvijas Nacionālās operas soliste, mecosoprāns L. Grecka teica paldies diriģentam Normundam Dreģim par uzaicinājumu un atzīmēja, ka tieši Rīgas 1. mūzikas skola un Andras Fenhanes vadītais meiteņu koris bija mana pirmā mūzikas vide, kas ielika nozīmīgu fundamentu manā turpmākajā radošajā attīstībā. Solistes vēlme un iniciatīva bija Riharda Dubras dziesmas Mirdz svecītes iekļaušana koncerta programmā, kas rezultējās gaišā un sirsnīgā priekšnesumā. L. Grecka komentē: Dziedot meiteņu korī, Riharda Dubras mūzika bija neatņemama sastāvdaļa, turklāt tieši šī dziesma bija mans pirmais solo ieraksts Latvijas Radio studijā, tādēļ jokojoties šo skaisto koncertu varu dēvēt par ceļošanu laikā.

Kontrastu koncerta programmā ienesa tango karaļa Astora Pjacollas Oblivion (Aizmiršanās) atskaņojums ar Artūra Novika izjusto akordeona solo. A. Noviks komentē: Vienmēr ir prieks spēlēt kopā ar orķestri, tāpēc es uzreiz atsaucos un piekritu diriģenta Normunda Dreģa aicinājumam, turklāt šo skaņdarbu es jau tik daudz esmu spēlējis, ka es jutos kā zivs ūdenī.

Visa koncerta kulmināciju veidoja Mārtiņa Miļevska cikla Pretim baltam klusumam pirmatskaņojums, kurā apvienojās visi koncerta solisti, muzicēja pats komponists un piedalījās arī JMR1MS meiteņu koris Vivace, kura diriģentes ir Andra Fenhane un Alise Koknēviča. A. Fenhane komentē: Sadarbība ar orķestri vienmēr ir lieliska iespēja dziedātājām gūt jaunu pieredzi. Piedalīties pirmatskaņojumā, redzēt pašu komponistu, kurš ne tikai komponē, bet arī kopā muzicē, ir interesanti un aizraujoši. Ciklam ar Kārļa Skalbes dzeju ir trīs daļas un komponists par ciklu saka, ka tas ir vēstījums par mīlestību, prieku, mieru un iekšēju klusumu – par to, ko cilvēks tik centīgi meklē ārpus sevis, bet visas atbildes ir sirdī un šis ir laiks tās sadzirdēt, noticēt un ļauties. Šis jaundarbs saņēma daudz pozitīvu atsauksmju un atzinīgu vārdu gan no orķestra mūziķiem, solistiem, gan arī klausītājiem. Mārtiņa Miļevska jaundarbs uzrunāja ar savu vēstījumu un vienkāršību. Gan tehniski, gan muzikāli piemērots meiteņu korim, saka A. Fenhane. Tik patiesa un skaista mūzika! Ceru, ka šis jaundarbs tiks atskaņots vēl un vēl, komentē L. Grecka. Ļoti pateicīgs par šo iespēju bija pats M. Miļevskis, sakot: Vēl nekad nebiju rakstījis mūziku tik lielam kolektīvam. Uzrakstīt uz lapas, tas ir viens, bet dzirdēt, kā mūzika atdzīvojas bērnu izpildījumā, ir maģiski. Tā ir kopradīšana. Jūtos pagodināts un pateicīgs visiem kolektīviem un solistiem, kas piedalījās. Priecājos, ka pašiem bērniem arī patika to izpildīt, manuprāt, tas ir galvenais – kopā radīt prieku un tad tas pēc rezonanses principa, var nonākt arī līdz klausītājam

Koncerta mākslinieciskais vadītājs, diriģents Normunds Dreģis savos iespaidos dalījās, sakot: Man ir radošs gandarījums, ka varu ar pozitīvām emocijām piedzīvot ieguldītā darba rezultātu, redzēt prieku gan jauniešu, gan profesionālu mūziķu acīs un saņemt pilnas klausītāju zāles ovācijas. Sirsnīgs paldies visiem solistiem, kamerorķestrim Armonico un meiteņu korim Vivace. Paldies Dzintrai Kurmei-Gedroicai, Andrim Balodim, Mārtiņam Miļevskim un daudziem citiem latviešu komponistiem, kuri atsaukušies un vairāku gadu garumā rakstījuši skaņdarbus tieši Armonico. Vēlos pateikt lielu paldies koncerta Adventa Gaismā atbalstītājiem: Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamentam un Latvijas Ordeņu brālībai.

Domājams, ka ikgadējais koncerts Adventa Gaismā patiesi radīja svētku sajūtu ne tikai klausītājiem, bet arī pašiem mūziķiem un sildīja sirdis ikkatram, kurš šo pēcpusdienu pavadīja Rīgas Latviešu biedrības namā.

Informāciju sagatavoja:
Jāzepa Medina Rīgas 1.mūzikas skolas skolotāja, muzikoloģe Auriga Jermaka

©2024 LMIIA

Search