Lai gan dzīvojam laikā, kad plānot un iepriekš ieplānotā veidā savus plānus realizēt visbiežāk neizdodas, tomēr šogad Bolderājas Mūzikas un mākslas skolas Simfoniskajam orķestrim izdevās realizēt kādu ieceri, pie kuras pedagogu komanda strādāja ilgāku laiku. Un lai gan orķestra vasaras aktivitāšu ideja tikusi vairākas reizes “transformēta”, šī gada projekta rezultāts liek mums pamatoti domāt, ka būs realizētas projekta versijas arī otrajā, trešajā un, iespējams, daudzās tām sekojošās versijās.
Saņemot finansējumu projektam «Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai» (Jaunatnes iniciatīvu projekts PuMPuRS), kuru pilnībā finansē Eiropas Sociālā fonda projekts, Bolderājas Mūzikas un mākslas skolas atbalsta biedrībai, sadarbībā ar Bolderājas Mūzikas un mākslas skolas direktoru Arturu Cingujevu izdevās realizēt projektu “Koprade>Pašizziņa>Pašapziņa”, kura BMMS un LELB Dienas centra “Dzīvības aka” jaunieši gan kopīgi muzicējot un darbojoties mākslas nodarbībās, gan tiekoties ar iedvesmojošām personībām, mēģināja izzināt mūzikas un radošuma lomu, izvēloties nākotnes dzīves ceļu. Šis mērķtiecīgo darbību kopums tika vērsts uz jauniešu motivāciju nepārtraukt mācības un rast plašāku skatījumu uz savas nākotnes profesionālās karjeras iespējām.
Projekta radošā komandas, kuru veidoja projekta vadītāja Sandra Konstante un projekta radošā koordinatore Ieva Nīmane, ideja bija parādīt jauniešiem, kā mūzikas izglītība un muzicēšanas process var noderēt turpmāk dzīvē izvēloties pat ar mūziku nesaistītu profesiju. Pieaicinot dažādus vieslektorus, kuri ieguvuši mūzikas izglītību dažādos profesionālas izglītības posmos, jaunieši uzzināja par lektoru profesiju, to saistību ar mūziku. Dažādos radošos uzdevumos, kurus viņiem bija sagatavojuši nodarbību un meistarklašu vadītāji, projekta dalībnieki piedalījās gan ideju hakatonā, kur viņiem grupās nācās prezentēt dažādas ar mūziku saistītas biznesa idejas, gan līdzīgi kā Holivudas biogrāfisko drāmu scenāristiem izfantazēt kā varētu izvērsties kāda puisēna dzīves gājums, ja par viņu zināmi šādi fakti: bērnībā mūzikas skolā spēlēja flautu; patīk gatavot ēst; bail no augstuma; ASV kinoakadēmijas balvas “Oskars” nominācija par kaskadieru triku veikšanu pēdējā Džeimsa Bonda filmā.
Projekta nodarbību un meistarklašu vadītāju vidū bija BMMS skolas direktors, pazīstams koncertpianists, konkursu laureāts, koncertaģentūras vadītājs Arturs Cingujevs, Kristīne Ādmine-Liepa - etnomuzikoloģe, koklētāja, Latvijas Televīzijas satura ražošanas plānotāja un režisora asistente, loka šāvēja; Maija Kāle - Ziemeļvalstu Ministru padomes biroja Latvijā padomniece ilgtspējības un digitalizācijas jautājumos, pianiste; Aira Briede - bērnu psiholoģe, psihodrāmas un smilšu spēļu terapijas speciāliste; Pauls Jaunzems - tēlnieks un arī muzikants; Jēkabs Nīmanis – klarnetists, komponists, skaņu instalāciju autors, pedagogs, vairāku “Spēlmaņu nakts” balvu ieguvējs par darbu dažādos Latvijas teātros, Timurs Tomsons - Liepājas koncertzāles “Lielais Dzintars” valdes priekšsēdētājs, bijušais BMMS klavieru un saksofona klases audzēknis. Lai iepazītu apkāŗtni un trenētu savu spēju darboties kolektīvā, projekta dalībnieki piedalījās arī foto orientēšanās spēlē kopā ar Inesi Grandāni no biedrības “Cita Rīga”.
Un tomēr, galvenokārt, jaunieši jūlija vidū pulcējās kopā, lai muzicētu!
Pati esmu muzicējusi orķestros kopš 10 gadu vecuma. Savā pedagoga darbībā esmu novērojusi, cik ļoti bērnus un jauniešus iedvesmo spēle orķestrī, un kā tas motivē viņus nopietnāk apgūt savu instrumentu. Pat, ja kādā brīdī ir pastāvējusi iespēja pārtraukt mācības mūzikas skolā, nereti tieši iesaistīšanās kolektīvajā muzicēšanā no jauna rada muzicēšanas prieku un vēlmi apgūt savu instrumentu vēl pamatīgāk. Arī profesionālajā dzīvē, ja audzēkņi izvēlēsies mūziķa profesiju, lielākai daļai tā būs saistīta ar darbu dažādos mūziķu kolektīvos. Manī īpašu gandarījumu rada tas, ka audzēkņi, pēc mūzikas skolas beigšanas, rod iespēju un turpina muzicēt skolas orķestrī, un nereti kļūst arī par diriģenta palīgu. Tā tas notika arī mūsu skolas absolventi Lindu Bārtuli, kura šobrīd jau mācās J. Mediņa Mūzikas vidusskolā, 3. kursā apgūst flautas spēli, bet šajā projektā darbojās kā projekta vadītājas asistente, un pie vajadzības arī vadīja grupu darbus.
Tas, ka pēdējā pusotra gada laikā tā arī nebija iespēja visiem kopā muzicēt, mani kā pedagogu patiesi skumdināja, arī viesa nemieru par to, vai kādam no audzēkņiem šī situācija neizradīsies “liktenīga” un viņš neizvēlēsies pārtraukt mācības mūzikas skolā. Mana, kā pedagoga un izpildītājmākslinieka pārliecība par to, ka kolektīvā muzicēšana orķestra instrumentiem ir viens no galvenajiem priekšmetiem profesionālās ievirzes izglītībā, ir nesatricināma.
Šis projekts bija lieliska iespēja man, kā orķestra vadītājai, pulcēt kopā orķestri epidemioloģiski drošā vidē kopīgai muzicēšanai. Projekta ietvaros, līdzās citām aktivitātēm, katru dienu notika arī orķestra kopspēle un darbs orķestra grupās speciāli šim nolūkam iegādātā teltī. Ļoti aizraujoša un interesanta izvērtās diena, kad devāmies pie pazīstamā tēlnieka Paula Jaunzema uz viņa skulptūru parku turpat Vakarbuļļos jaunieši gan iepazinās ar tēlnieka darba specifiku, aplūkoja viņa iespaidīgās skulptūras, kā arī ļāvās muzikālām improvizācijām kopā ar tēlnieku, jo savulaik Ventspils Mūzikas vidusskolā viņš apguvis sitaminstrumentu spēli.
Projekta dalībnieku vecums bija no 12 līdz pat 20 gadiem, bet īpaši gribētos izcelt LELB Dienas centra “Dzīvības aka” jauniešu dalību mūsu projekta aktivitātēs. Tie bija jaunieši, kuri līdz šim tik tuvu nebija pietuvojušies muzicēšanas procesam, tāpēc bija ļoti interesanti vērot viņu reakciju uz to - no sākotnējā pārsteiguma un pat ārēja noraidījuma par piedalīšanos kopīgajā orķestra muzicēšanā līdz pat pilnīgai atdevei un uzmanības mobilizācijai, sekojot diriģenta žestam un mūzikai kopīgajā koncertā, kuru sniedzām projekta vasaras aktivitāšu noslēguma dienā BMMS dārzā. Jāpiebilst, ka bērni, kuri mums pievienojās projektā no Dienas centra, jau bija ar konkrētām indikācijām par priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku, un jāsaka, ka mēs nebijām izvirzījuši par mērķi šī projekta aktivitāšu ietvaros kādu “izglābt”, bet pēc projekta noslēguma koncerta tomēr radās sajūta un pārliecība, ka šiem jauniešiem izdevies piedzīvot muzicēšanas procesa dziedinošo efektu. Tas bija arī diezgan svarīgs uzsvars mūziķa, bijušā BMMS klarnetes un saksofona skolotāja Jēkaba Nīmaņa teiktajā uzrunā - mūzika un muzicēšana jums palīdzēs pārvarēt arī tumšākos jūsu dzīves posmus, un zem šiem vārdiem droši vien varētu “parakstīties” daudzi profesionāli mūziķi.
Tikpat liels prieks bija vērot arī mūsu skolas audzēkņus, kuri pirmajā, Satikšanās dienā, pārvarēja mulsumu pēc lielās pauzes, kad nevarējām tikties visi kopā, un kā pamazām viss pārvērtās par piedzīvojumu, kuram viņi paši no sākuma tā līdz galam neticēja, jo piedalīties projektā pierunāja vecāki vai skolotājs. Pēc vasaras aktivitāšu noslēguma jaunieši nevēlējās doties mājās, ļāvās kopīgām spēlēm un spontānām improvizācijas sesijām skolas dārzā, un uzdeva jautājumus par iespējamo nākamo projektu. Arī anketējot projekta dalībniekus redzams, ka visi apliecina, ka noteikti piedalītos atkal. Šādos brīžos man, kā pedagogam, nav nepieciešams cits apstiprinājums tam, ka šis bija vērtīgi un noderīgi ne tikai jauniešiem, bet arī mums, projekta radošajai komandai.
To, kā beidzot nonācām līdz projekta galīgajai realizācijai, arī varētu nosaukt par radošu improvizāciju, jo nevienam izglītības iestādēs strādājošajam nav sveša šī situācija, kad viss mainās dienu, pat stundu laikā, un ir jāspēj noreaģēt, lai esošo situāciju pielāgotu mācību procesam, gūstot pēc iespējas lielāku efektu. Jā, tāda vispārējā un nepārtrauktā radošo spēju mobilizācija nogurdina, bet kā atgriezenisko saiti saņemot laimīgus un iedvesmotus jauniešus - tas liek nepadoties arī šajā sarežģītajā laikā.
Tāpēc es vēlos teikt jauniešiem - tiekamies projektā “Koprade>Pašizziņa>Pašapziņa 2” jau drīz!
Ieva Nīmane,
mūziķe, BMMS obojas spēles skolotāja un orķestra vadītāja
Muzikālas improvizācijas tēlnieka Paula Jaunzema skulptūru parkā Vakarbuļļos
Koncerts Bolderājas Mūzikas un mākslas skolas dārzā
EIROPAS SOCIĀLĀ FONDA PROJEKTS “ATBALSTS PRIEKŠLAICĪGAS MĀCĪBU PĀRTRAUKŠANAS SAMAZINĀŠANAI”
(Nr. 8.3.4.0/16/I/001, PVS ID 3710)