Pavasarī ieviestie ierobežojumi un ārkārtas situācija bija līdz šim nepieredzēts izaicinājums kultūrizglītības sistēmai, tai skaitā arī Jūrmalas Mūzikas vidusskolas gandrīz 80 pedagogu lielajam kolektīvam, administrācijai un tehniskajam atbalstam, kad no klātienes apmācības sistēmas bija nedēļas laikā jāpāriet uz attālināto apmācību. Tomēr marta brīvlaika periodā Jūrmalas Mūzikas vidusskola veiksmīgi un operatīvi sagatavojās jaunajam mācību posmam. Tika apzināti visi Skolas pedagogi, lai noskaidrotu kāds ir esošais tehniskais nodrošinājums un iespējas vadīt stundas attālināti, kā arī Skola pārliecinājās par pedagogu digitālajām prasmēm. Konstatējot radušās problēmas vai grūtības, tās tika pēc iespējas ātri risinātas, piemēram, iegādājoties pedagogu attālinātajam darbam datoru austiņas ar mikrofoniem, uzlabojot programmatūras Skolas datoros, kā arī iepērkot papildus datortehniku un planšetes.
Skolas pedagogi tika apmācīti darbam jaunizveidotajā platformā e-muzikasskola.lv (šobrīd virtualaskola.lv), ko izstrādāja mūsu skolas projektu vadītājs Jānis Kravalis kopā ar radošajiem IT entuziastiem. Šī platforma ir kļuvusi par pamata vietni attālināto nodarbību vadīšanai, kuru pakāpeniski sāk izmantot arī citās Latvijas skolās.
Pavasara pieredze ar dažādiem uzlabojumiem tiek turpināta arī šobrīd Skolas darbībā, lai nodrošinātu attālināto mācību procesu.
Platformā virtualaskola.lv notiek grupu (solfedžo, mūz.literatūra, harmonija, u.c.), kā arī individuālās specialitāšu un interešu izglītības nodarbības. Pavasara pedagogu aptaujas rezultātā tika noskaidrots, ka pedagogi attālinātā darba nodrošināšanai aktīvi izmanto arī citas vietnes, aplikācijas un programmas, kā, piemēram, Zoom, Skype, WhatsApp, Viber, Messenger, Discord, Telegram. Līdztekus online nodarbībām, pedagogi sagatavo sūtīšanai arī video paraugus ar vingrinājumiem, skaņdarbiem, savukārt audzēkņi ieraksta un nosūta savus muzikālos sniegumus pedagogiem vērtēšanai. Rakstu darbu nosūtīšanai un iesniegšanai tiek izmantota pārsvarā e-klase vai citas failu pārsūtīšanas iespējas. Vairāki instrumentu spēles pedagogi izstrādāja un turpina izstrādāt savus metodiskos materiālus video īsfilmu formātā par skaņdarbu detalizēto apguvi. Kā, piemēram, Vladimirs Kudrins ģitāras spēlē, Arvydas Kazlauskas saksofona spēlē un citi.
Savukārt, kolektīvās muzicēšanas pedagogi, izmantojot digitālās prasmes, savieno iesūtītos audzēkņu ierakstus vienā kopējā video – priekšnesumā. Kā, piemēram, Skolas sagatavošanas līdz 2.klases koris Andra Baloža vadībā, sagatavojot video, popularizē radošo darbību vietnē Youtube un Skolas Facebook lapā.
Ieviešot pavasarī attālināto mācību procesu, kā arī šobrīd, ik nedēļu pedagogi aizpilda elektronisku aptauju par paveikto darbu, par audzēkņu kavējumiem, kā arī sniedz atgriezenisko saiti par attālināto mācību procesu.
Iegūstot informāciju no pedagogu ik nedēļas aptaujām par audzēkņu kavējumiem, skolas metodiķe sazinās telefoniski ar visu audzēkņu vecākiem, kuri nepiedalījās attālinātā mācību procesā, iemeslu noskaidrošanai. Tiek piedāvāti risinājumi dalībai nodarbībās, lai sekmīgi turpinātu mācības. Skolas pedagogi, atzīst, ka šāda individuāla pieeja sniedz pozitīvus rezultātus un tiek uzlabota sadarbība starp pedagogiem, audzēkņiem, kuriem radušās grūtības, un to vecākiem.
Pavasarī visiem audzēkņu vecākiem tika nosūtītas aptaujas par mūzikas instrumentu pieejamību mājas apstākļos un digitālajām iespējām saziņai ar pedagogiem. Skolas padome izveidoja akciju “Instruments jaunajam mūziķim”, kuras laikā audzēkņi, kuriem mājās nebija klavieru vai kādu citu nepieciešamo mūzikas instrumentu, tika nodrošināti ar tiem, pateicoties atsaucīgiem skolas vecākiem un atbalstītājiem.
Pavasarī ārkārtas situācijas laikā Skolas administrācija izstrādāja ieteikumus pedagogiem par attālinātā mācību procesa vērtēšanu un par mācību gada noslēguma procesu. Kā arī izveidoja "mākoni" interneta vietnē, kurā audzēkņiem joprojām ir iespēja ērti un ātri ievietot savus video ierakstus, lai pedagogi tos varētu analizēt un vērtēt.
Pagājušā mācību gada noslēgumā audzēkņi augšupielādēja Skolas izveidotajā “mākonī” savu apgūto repertuāru specialitātēs (instrumenta spēlē, dziedāšanā, utt.), savukārt teorijas priekšmetu praktiskās ieskaites un kontroldarbi notika platformā virutalaskola.lv, bet rakstu darbi tika iesūtīti pedagogiem individuāli. Pēc iesūtīšanas nodaļas pedagogi izvērtēja tos un izlika gan semestra, gan gada vērtējumus. Savukārt absolvējošo klašu audzēkņu iesūtītos materiālus izvērtēja nodaļu metodiskās komisijas. Pamatizglītības pakāpes absolventi saņēma diplomus atbilstoši ārkārtas situācijas ieteikumiem - pēc iepriekšējā pieraksta un individuāli, svinīgi tos saņemot no Skolas direktores Guntas Liepiņas.
Skola sagatavoja detalizētas instrukcijas par jaunizveidotās platformas virtualaskola.lv lietošanu, kā arī instrukciju par datu pārnesi failu uzglabāšanas ”mākonī” visiem pedagogiem un audzēkņiem. Instrukcijas ir pieejamas e-klasē. Attālinātā mācību procesa laikā audzēkņiem un viņu vecākiem ir iespēja zvanīt arī uz atbalsta tālruņiem, lai risinātu radušās tehniskās problēmas.
Neskatoties uz ierobežojumiem un dažādiem jauniem izaicinājumiem, skolas pedagogi regulāri sagatavo audzēkņus klātienes un online – konkursiem. Skolai ir pavērušās plašākas iespējas piedalīties Starptautiska mēroga konkursos ārzemēs (Spānijā, Maltā, Baltkrievijā, Krievijā, Itālijā, Turcijā) attālināti, iesūtot savu audzēkņu sagatavotos ierakstus. Mūsu skolas akordeona, saksofona, ģitāras, klavierspēles, vokālās un skatuves mākslas programmu, kā arī interešu izglītības audzēkņi šajā gadā ieguvuši daudz dažādas godalgotas vietas un speciālās balvas šāda veida konkursos.
Tāpat audzēkņiem pavasarī bija iespēja piedalīties tiešsaistes koncertos “Open Stage”, ko nodrošināja JurmalaLive un Ekspresstudija. Uzstāšanās tika translētas tiešsaistē caur dažādām interneta vietnēm. Šobrīd audzēkņi gatavojas Ziemassvētku online koncertiem, kā arī konkursiem.
Salīdzinot ar pavasari, šobrīd – rudenī, ievērojot visus piesardzības noteikumus, ir iespēja klātienē realizēt individuālās nodarbības specialitātēs, kā arī sniegt individuālās konsultācijas teorijas priekšmetos, kas ir viennozīmīgi efektīvāka pieeja mācību procesam apgūstot profesionālās ievirzes programmas.
Savukārt pedagogiem, šī brīža situācijā, ir iespēja piedalīties dažādos tiešsaistes semināros, meistarklasēs un pedagogu profesionālās pilnveides kursos Latvijas un ārzemju mērogos.
Skola ir arī saskārusies ar dažādiem attālinātā mācību procesa ierobežojumiem, kuriem tiek meklēti risinājumi. Kā, piemēram, kolektīvās muzicēšanas nodarbību nodrošināšana visiem vienlaicīgi tiešsaistē, mūzikas instrumentu specifisku spēlēšanas štrihu skaidrošana attālināti (īpaši jaunāko klašu audzēkņiem), retāku mūzikas instrumentu (ērģeles) neesamība mājas apstākļos, kas pavasara ārkārtas situācijas laikā radīja lielus sarežģījumus, tāpat ne visos Skolas datoros ir pieejama nošu rakstīšanas programma Sibelius. Tomēr kopumā attālināto mācību procesu Skola vērtē ļoti pozitīvi, jo visi pedagogi ātri reaģēja uz pārmaiņām un pielāgoja sava mācību priekšmeta metodiku tiešsaistes formātam.
Stipru veselību un izturību vēlot,
Skolas vārdā
izglītības metodiķe
Irēna Andersone