Mūzikas aktīvā dzīve visu pavasari un vasaru pavadīta pandēmijas ēnā, taču Madonā augusta pirmajā nedēļā pilnasinīgi izskanēja gadskārtējie, nu jau 23. Latviešu mūzikas svētki. Šajā laikā, kad online koncertus esam sākuši pieņemt par jaunu normu, mūzikas svētku notikumi: sadarbība ar mūziķiem, mūzikas pedagoģija bez interneta starpniecības – sniedza lieliskas un dzīvas emocijas. Ievērojot visus piesardzības noteikumus, netika atcelts nekas. Madonas mūzikas skolas direktors Mārtiņš Bergs mērķtiecīgi īstenoja apjomīgo svētku programmu, kuras ievaros notiek gan nometne bērniem “Daba pilna mūzikas”, gan kompozīcijas meistarklases un koncerti. Pēdējie šogad gan skaitā mazāk, jo divi plānotie šveiciešu dueta Ums n’Jip koncerti atcēlās saistībā ar Šveices iekļaušanu bīstamo valstu sarakstā tieši pirms festivāla sākšanās. Bet tas bija vienīgais jūtamais pandēmijas ēnojums 23. Latviešu mūzikas svētku plānos. Abi šveicieši – kontrtenors Havjērs Hāgens un blokflautiste Ulrike Maijere Špona – aktīvi piedalījās kompozīcijas meistarklasēs attālināti, gan iestudējot Ernesta Valta Circeņa jaundarbu, gan sniedzot zoom lekcijas un seminārus.
23. Latviešu mūzikas svētki šoreiz izskanēja ne tikai spoži un pārliecinoši, bet nāca ar jaunām vēsmām. Pirmkārt – interdisciplinaritāti. Viens no bērnu nometnes pasniedzējiem – režisors Varis Klausītājs ieveda bērnus aizraujošajā zīmējumu teātra pasaulē, savukārt Trio Nyx koncertā līdzās mūzikai klausītāji varēja baudīt dzejnieces Madaras Gruntmanes sulīgo, jutekliskām krāsām piesātināto dzeju. Savukārt jauno komponistu meistarklases šoreiz tika paplašinātas Baltijas mērogā, piesaistot dalībniekus no Lietuvas un Igaunijas. Savstarpēji bagātinošā sadarbībā ar kolēģiem, kompozīcijas meistarkursu vadītājiem Jāni Petraškēviču un Eviju Skuķi “stāvējām klāt” pie jauno skaņražu opusiem sākot no idejas iedīgļiem, notācijas dilemmām līdz pašam aizraujošākajam – skaņdarbu iestudēšanai sadabībā ar lielisko izpildītāju sastāvu Miku Abaroniņu (kontrtenors), Montu Martinsoni (soprāns), Annu Gāgani (klarnete), Ievu Nīmani (blokflautas), Elīzu Sestuli (čells), Ievu Salieti (klavesīns) un Edgaru Vaivodu (perkusijas).
Pašmāju koncertos īpaša vieta ir pirmatskaņojumiem, kas radīti konkrētam koncertam un izpildītāju sastāvam. Ja mēs spētu saskaitīt, cik jaundarbu ir tapis pēdējos gadus, pieņemu – cipars būtu iespaidīgs. Neapšaubāmi - izpildītāju interese par jaundarbiem ir lieliska tendence un nopietns stimuls komponistiem. Taču kopējā mūzikas svētku programmā lielāks bija mans prieks par “otr-atskaņojumiem” vai sen aizmirstiem opusiem. Piemēram, “NYX Trio” koncerta programmā vislielākais atklājums man bija pagājušā gadsimtā rakstītais Artūra Grīnupa Trio – svaigu ideju bagāts opuss ar lielisku, grodi izstrādātu formveidi. Savukārt jaundarbi (Nīmanis, Raumanis, Vērmane, Dubra) nesniedza tik spēcīgas muzikālas atklāsmes. Apgāzīšu savu nupat teikto – prieks gan bija arī par jaundarbu, vai – precizējot jāteic – Andra Dzenīša trim jaundarbiem. Tie izskanēja Trio “Vīzijas” un klavieru kvarteta “Quadra” sniegumā katrai no izpildītājvienībām atsevišķi un visiem septiņiem kopā koncertā “Septiņi septiņos”. Andra Dzenīša vērienīgā koncepcija par programmu, kurā viņa jaundarbi kā rondo refrēns vītos cauri koncertam, teicami realizējās. Dzenīša meistarīgais skaņuraksts un ekspresīvā emocionālā izteiksme grodi saliedēja koncertprogrammu, mijoties ar Leona Amoliņa, Andra Vecumnieka un Oskara Herliņa darbiem. Vēlos paust sajūsmu par pagājušā gadā tapušo un jau pāris reizes izskanējušo Herliņa apjomīgo klavierkvartetu, kas, manuprāt, ir viens no pēdējo gadu spēcīgākajiem opusiem latviešu mūzikas vēsturē, un man ir liels prieks, ka šo opusu “Quadra” mūziķi savos koncertos atkārtoti atskaņo. Šajā skaņdarbā saklausīju gan drosmīgu uzdrīkstēšanos būt romantiskam, gan savienot tradīciju ar inovācijām un atradumiem, kas rezultējās unikālā, individuālā izteiksmē.
Mana dalība un pieredze 23. Latviešu mūzikas svētkos gan kā meistarklašu vadītājai, gan kā koncertu apmeklētājai kārtējo reizi sniedza pārliecību, ka šeit – Madonā notiek aktīva, radoša jauno talantu kalve vislabākajos vēlamajos apstākļos, savukārt vakara koncerti atklāj daudzšķautņainu latviešu skaņumākslas ainu.